יום ראשון, 1 בספטמבר, 2013 | 16:05 | 4 תגובות

כלבים וילדים

אין דבר חוויתי, מעשיר ומלמד יותר לילד מאשר לגדול עם כלב.
על מנת שמערכת היחסים בין השניים תהיה טובה וחברית וכדי שהם באמת יוכלו להנות אחד מהשני, ישנם כמה דברים שצריך לשים לב אליהם.

ראשית חשוב להבין שכלבים יודעים להבחין בין אדם בוגר לילד ולרוב יתנהגו שונה בנוכחות האחד או השני.
מלבד הגודל הפיזי שהוא ההבדל הברור מאליו,
שפת גופם של ילדים שונה לחלוטין מאשר אדם בוגר- הם תזיזתיים יותר, קולניים, מגושמים בצעדיהם
ובעיניי הכלב הם לעיתים יכולים להיראות מאיימים ולא צפויים.

1. הדבר הראשון שצריך לשים לב אליו הוא איך הילד מתנהג בסביבת הכלב ולהקפיד על "כללי נימוס ובטיחות" בנוכחותו

לא למשוך בזנב, באוזניים, לא לתפוס בחוזקה את הפרווה.
ילדים כמובן לא מכאיבים במודע אבל זה לפעמים קורה ואנחנו הבוגרים צריכים לוודא שגם הכלב יהנה מהאינטראקציה עם הילד ולא שההנאה תהיה חד-צדדית.
א. נלמד את הילד לגשת לכלב עם כף יד פתוחה לרווחה (ולא יד קמוצה כדי שלא יוכל למשוך ולתפוס את הפרווה) וללטף בעדינות. לעשות "טובה" לכלב.
ישנם כלבים הנרתעים ממגע בראש ולכן הנחו את הילד ללטף תחילה בפלג הגוף התחתון, באזור הגב, ולאט לאט התקדמו לשאר הגוף רק כאשר הכלב רגוע.
זכרו – הליטוף אמור להיות מתגמל לשני הצדדים , גם לצד המלטף אבל כמובן שגם לכלב.

ב. נלמד את הילד כיצד לשחק יפה עם הכלב , משחקי הבאה עם כדור הם מאוד נחמדים ותורמים לקשר בין השניים.

ג. נלמד את הילד לא לחטוף בכוח חפצים מהפה של הכלב, הכלב לא צריך ללמוד שהילד איתו בתחרות ושעליו להיות רכושן ולשמור על משאביו,
להפך – הנחו את הילד תמיד לתת דברים לכלב- להוסיף לו אוכל לקערה, לתת לו כדור נוסף על זה שכבר יש לו בפה, עצם לעיסה, בובה.
הכלב מהר מאוד ילמד שילד בנוכחות חפציו אינו דבר מאיים אלא הדבר הכי טוב שקורה לו בבית!

ד. ישנם כלבים עם יצר ציד גבוה והילד הקטן הוא כמו צעצוע מהיר שכיף לרוץ אחריו- זה עלול להיות מסוכן ולא בהכרח כי הכלב התכוון לכך, לרוב הוא רק רוצה לשחק. הקפידו שהילד לא רץ ומשתולל בצמוד לכלב ובמידה וכן- תמיד בהשגחה ותמיד כאשר לכלב ניתנת תעסוקה חלופית, קונג ממולא טעים או עצם לעיסה טובה (להגיש במיטה של הכלב) אלו אופציות אידיאליות לזמנים בהם הילד מאוד פעיל בבית.

2. חשוב מאוד ללמד את הילד מהם סימני אזהרה של כלבים ולהיות מודעים אליהם

זה לא סוד שחלק גדול מהנשיכות בין כלבים ואנשים קורה דווקא עם ילדים.
ילדים אינם מודעים לשפת גופם, לפעמים כופים את עצמם על הכלב, לא יודעים לקרוא את הכלב כאשר הוא מבקש מהם להתרחק. ואז נוצר מצב בו הכלב הזהיר והזהיר ולא נענו לבקשותיו והמפלט האחרון שלו הוא נשיכה. ומצד שני הילד המסכן לא מבין על מה ולמה הוא ננשך וזה לא נעים. ומסוכן.

אז מהם אותם סימנים שמראים לנו שהכלב לחוץ וכדאי להרחיק את הילד מהכלב ?
הפניית מבט לצד הנגדי / הימנעות – הכלב מנתק קשר עין, מודיע לנו שהוא לא מרגיש בנוח ומבקש שתניחו לו.
קפיאה – הכלב קופא במקומו, שפת גופו נוקשה, סימן לכך שהוא לחוץ מהסיטואציה.
ליקוק שפתיים – הכלב מלקק את שפתיו בקצב מהיר כי הוא לחוץ, הוא מנסה להרגיע את עצמו. עוד סימן לכך שהוא סך הכל מבקש קצת "ספייס". 
גרגור – הכלב מגרגר? התרחקו.
הרבה אנשים נרתעים מגרגור וכועסים על הכלב כשהוא מגרגר 
אל תכעסו – גרגור הוא חשוב!
הרי לא הייתם רוצים שהכלב ינשוך ללא התראה מוקדמת נכון ?
הכלב מגרגר ? קראו לילדכם להגיע אליכם ונסו להבין מה היתה הסיטואציה שהלחיצה את הכלב כדי שתוכלו לטפל בה.
(למאמר שלי בנושא גרגור לחצו כאן)

3. למדו את הילדים מתי זה זמן של הכלב להיות לבד

הכלב מתרחק מהילד, הולך לפינה שלו – הוא רוצה להיות לבד
המקום של הכלב מאוד חשוב ומשמעותי עבורו
בדיוק כמו שאנחנו חוזרים מהעבודה והולכים לחדר כדי לנוח ולקבל קצת שקט והילד חוזר מהגן/מבית הספר והולך להתעסק בענייניו
גם לכלב חשוב שיהיה לו מקום בו הוא יכול לברוח אליו ולהיות עם עצמו, בשקט. מקום בו לא מפריעים לו.
זו יכולה להיות מיטה שלו, שמיכה קבועה במקום קבוע בבית שמסמלת את הפינה שלו, או כמובן תא הטסה – המאורה הפרטית שלו.
למדו את הילד חוק קטן ומגניב בבית- כשהכלב במקום שלו לא מפריעים הוא נח. "ששש…"
כיף ללוות לקוחות עם ילדים ולראות את הילדים מפנימים את העניין, נתקלים בכלב שוכב במיטה שלו ופתאום עושים לנו עם האצבע "ששש" , כל ילד בכל גיל, וביננו גם אנחנו המבוגרים, צריכים לכבד את המרחב האישי של הכלב כשהוא במקום שלו.

למדו את הילד שלכם להבין את הכלב, מה הוא עושה באותו רגע? מה זה אומר?

מודעות וכבוד הדדי מגיל צעיר הם הבסיס לכל מערכת יחסים מאושרת ותקינה

כלבים וילדים

דוגמאות בתמונה כלבים וילדים-
צד שמאל למעלה – הכלב לחוץ ומרגיש לכוד, שימו לב לגופו הקפוא והנוקשה.
צד ימין למעלה – הכלב מפנה מבט/נמנע. הוא לא מפרש את החיבוק כמשהו חיובי ונעים בדומה לילדה, הוא מרגיש לא בנוח.
למטה – פה רואים בבירור את ההיפך המוחלט. הכלב בטוח בעצמו, נינוח, לשון רפויה. הכלב נהנה מהאינטראקציה עם הילדה.

אשמח לענות לשאלות בנושא
השאירו לי תגובה למטה וספרו לי – כיצד הכלב שלכם מתנהג בנוכחות ילדים ?

ליטל

ליטל לוק

אני ליטל, מאלפת ומטפלת בבעיות התנהגות בכלבים
⇒ אתם מוזמנים לקרוא מידע נוסף אודותיי ע"י לחיצה על התמונה

אשמח לענות לכל שאלה בתגובות למאמר ממש כאן למטה
או בטלפון 052-6900183 🙂

שתפו בפייסבוק!


יום ראשון, 1 בספטמבר, 2013 | 16:05 | 4 תגובות

4 תגובות

  1. רינת הגיב:

    הי,
    רציתי לשאול מדוע הכלבה שלי מרבה ללכת אחרי ואז כשהיא מגיעה אלי- היא מפנה לי את גבה?
    תודה…

  2. דלית הגיב:

    יש לי 3 ילדים , ואנחנו חושבים לקחת להם כלב, אם אביא כלב לאחד הילדים אותו ילד ירגיש שהוא שלו וישתלט ולא ירצה לתת לאחיו לשחק או לטפל בו. חשבתי להגיד שהכלב הוא למשפחה – אבל אני חוששת שזה יפגע ברצון שלהם לעזור עם הכלב. מה כדאי לעשות?

    • ליטל לוק הגיב:

      היי דלית,
      כלב הוא של המשפחה, לא של אחד הילדים,
      חשוב להבין ולדעת מראש שהטיפול יפול עלייך בעיקר, כהורה, ואת זו שצריכה לשמש דוגמא בטיפול, הילדים יעזרו לך ויחקו אותך,
      אם זה בטיולים, או במשחק, או במתן האוכל,
      אבל הכלב הוא חלק מהמשפחה ולא של ילד אחד ספציפי, זה יגרום לילד לחשוב שמדובר בצעצוע והילדים יריבו עליו
      בהצלחה.

השאירו תגובה