יום ראשון, 26 באוקטובר, 2014 | 14:19 | אין תגובות

"בוא קח!"

כשאני שואלת בעלי כלבים
מהי המילה שהכלב שלהם תמיד מגיב לה, תמיד ממושמע לה, תמיד קשוב לה
הם עונים לי שאין מילה כזו.

"יש פקודות שהכלב מגיב אליהם בתדירות גבוהה, כמו 'שב'
יש פקודות שהכלב מגיב אליהם פחות כמו 'למקום' או 'עזוב'
אבל אין פקודה שהכלב תמיד מגיב לה"

"נכון." אני עונה
"אכן אין פקודה כזו"
"אבל עדיין יש מילה שהכלב תמיד או לפחות ברוב המקרים, מגיב לה
והיא: "בוא קח!"

"אההה… נכון!"

אז מדוע המילה, הביטוי הזה, שונה משאר הפקודות שאנחנו מלמדים את הכלב?
התשובה היא פשוטה:
כי זו פשוט לא פקודה.

היא לא נלמדת כפקודה, היא לא מבוטאת כפקודה, היא לא נאמרת בטון ציווי,
היא לא מעלה בכלב שום קונפליקט המקושר לרוב למילת הפקודה
אין עונש, (="תיקון") או נזיפה שמגיעה לאחריה במידה והכלב לא מבצע.
הכלב שמח להגיב לה ומהרגע הראשון שהוא בבית תמיד צמד המילים הזה נאמר לו בטון שמח ועם חיוך!
הרגש של הכלב כששומע 'בוא קח' הוא תמיד חיובי.

אז הטיפ שלי אליכם הוא:
הפכו כל התנהגות שלימדתם או שאתם מלמדים את הכלב לוריאציה נוספת של 'בוא קח'
לא מבחינת המשמעות שלה (בוא לקחת חטיף) אלא מבחינת הרגש שהיא מסמלת לכלב
דברו בטון נעים, לא משנה אם זה בוא, עזוב, רד,
לוו בחיזוקים חיוביים ועידוד מילולי כל ביצוע יפה, לא סתם לקחת כמובן מאליו,
בעיקר בהתחלה כשהכלב עוד לא מיומן ולא מאוד קשוב
ובקיצור, היפרדו מהמילה 'פקודה' ואמרו שלום למילה 'אות' על מנת לסמן התנהגות
לדוגמא:
האות 'רגלי' משמעו: כרגע ניתנה לך ההזדמנות להרוויח משיתוף פעולה ביננו, וללכת לצידי, כיף לך
לעומת הפקודה 'רגלי' שמשמעה: בהישמע לפקודה זו יש לך הזדמנות להימנע מענישה (מילולית או פיזית ברמה כזו או אחרת), וללכת לצידי, כדאי לך, אחרת..

על פניו מדובר בשתי התנהגויות זהות
כאן הכלב הולך לצידי, ושם הכלב הולך לצידי
אך הרגש בביצוע מבחינת הכלב הוא שונה

אחרי הכל, זה תלוי בנו
איך אנחנו מסתכלים על תהליך החינוך של הכלב שלנו
ומאיזו השקפת עולם אנחנו נכנסים לתהליך.

אז אני שואלת אתכם,
אתם מלמדים את הכלב פקודות
או אותות?
ומהי השקפת העולם שלכם בנוגע לאילוף כלבים?

אשמח לשמוע מכם
ליטל

אילוף כלבים

אילוף כלבים

נ.ב
זו תמונה מהסמינר שממנו חזרתי שבוע שעבר, סמינר אילוף ללא כפייה באנגליה
350 מאלפים מ26 מדינות שונות, אני הייתי אחת מהם
אין לי ספק, עכשיו לאחר הסימנר אפילו יותר, שהעולם הכלבני בדרך לעתיד טוב יותר, חיובי יותר
שמבין היום יותר מתמיד כמה ענישה גורעת מהתהליך ולא מוסיפה לו
וכמה שאנחנו צריכים לתת יותר דגש לרגש ולחוויה של הכלב בתהליך הלימוד ולא רק לתוצאה הסופית שאנחנו מבקשים להשיג.
אשמח לחלוק תובנות נוספות בהמשך!

ליטל לוק

אני ליטל, מאלפת ומטפלת בבעיות התנהגות בכלבים
⇒ אתם מוזמנים לקרוא מידע נוסף אודותיי ע"י לחיצה על התמונה

אשמח לענות לכל שאלה בתגובות למאמר ממש כאן למטה
או בטלפון 052-6900183 🙂

שתפו בפייסבוק!


יום ראשון, 26 באוקטובר, 2014 | 14:19 | אין תגובות

השאירו תגובה